Header_making_off.width-2560

De totstandkoming van een nieuw kunststof krat

Waar het mee begint

Een kunststof ladingdrager laten ontwikkelen

Complex. Ingenieus. Woorden die passen bij de totstandkoming van een kunststof krat. Kunststof kratten worden geproduceerd middels spuitgiettechniek. De daarvoor vereiste matrijs is erg kostbaar. Voordat deze matrijs wordt aangeschaft moet er heel goed zijn nagedacht over het design van het krat en de constructie van de spuitgietmal. Schiphorst Transport- en Opslagtechniek B.V. beschikt over uitgekiende simulatiesoftware dat ons helpt bij het maken van de juiste keuzes. Voeg daar ons ervaren R&D-team aan toe en u kunt rekenen op een perfect eindresultaat.

Standaard leveringsprogramma en projectoplossingen

Schiphorst beschikt over een uitgebreid assortiment aan kunststof kratten en bakken. We bestaan dit jaar 60 jaar en ontwikkelen en produceren al geruime tijd kunststof bakken. Vaak is de ontwikkeling van een nieuw kunststof krat een anticipatie op ontwikkelingen binnen de markten waarin onze klanten opereren. Zo bevat ons assortiment inmiddels diverse krattenseries waaronder de universele Basicline euronorm stapelbakkenserie, de extra sterke Silverline euronorm stapelbakkenserie en de doordachte Clever Fresh Box Advance klapkrattenserie. Daarnaast bestaan er diverse branchespecifieke series voor onder meer de vleesindustrie, de AGF-branche, voor geautomatiseerde magazijnen en voor de retailer.

Ondanks ons brede en diepe standaard leveringsprogramma kan het zich voordoen dat iemand op zoek is naar zo’n specifieke oplossing, dat de vraag ontstaat om iets nieuws te ontwikkelen. De oplossing kan gevonden worden bij een bestaand product dat na een kleine aanpassing aansluit bij de wensen van deze klant. Wanneer dit niet toereikend is gaan we over tot de ontwikkeling van een compleet nieuwe ladingdrager. Eén van onze kerncompetenties is het ontwerpen en realiseren van individuele projectoplossingen. Dit wordt gedaan door onze ontwikkelafdeling met behulp van geavanceerde R&D tools.

De uitvoering

Wanneer wij een aanvraag ontvangen voor een nieuw te ontwikkelen ladingdrager wordt er een projectteam samengesteld dat, afhankelijk van de complexiteit van het product, bestaat uit 2 à 3 productengineers. Hieraan voorafgaand zal ons verkoopteam samen met de klant het wensenpakket vertalen naar specifieke producteisen. Het R&D projectteam gaat met deze producteisen aan de slag. Omdat alle projectoplossingen worden geïmplementeerd door ons eigen R&D projectteam zijn de communicatiekanalen kort en kunnen we snel en flexibel op klantwensen reageren. Gedurende het project heeft de klant altijd één vast aanspreekpunt om hem in alle zaken te adviseren en bij te staan.

Het ontwerp van het R&D team wordt door de productiemanager getoetst op haalbaarheid. Daarna wordt er een offerte aangevraagd voor een spuitgietmatrijs. Vervolgens kan de klant worden voorzien van gedetailleerde 3D tekeningen en een offerte. Tegenwoordig is het ook mogelijk om een 3D-model te printen en de klant zo een nog realistischer beeld te geven van het eindproduct.

Team_making_off3.jpg
Team_making_off.jpg
Team_making_off2.jpg

Nadat de klant dit eerste ontwerp heeft goedgekeurd begint het definitieve engineeren. Het model wordt volledig gefinetuned en geschikt gemaakt voor spuitgietproductie. Dit is een complexe opdracht. Een spuitgietproduct krimpt tot meer dan 24 uur na de productie, voor de meeste kunststof kratten ligt dat tussen de 1,6% en 2% Hier moet rekening mee worden gehouden bij het ontwerp van de matrijs zodat het eindproduct aan de gewenste afmetingen voldoet. Om te voorkomen dat het eindproduct na de productie ervan klem blijft zitten in de matrijs moet in het design elk randje en elke hoek van een bepaalde radius worden voorzien. Tegelijkertijd moet het eindproduct voldoen aan bepaalde standaarden, zodat het onderling functioneert met andere ladingdragers en zorg draagt voor continuïteit in productie- en logistieke processen.

De productie van een spuitgietmal is een kostbare aangelegenheid. Een aanpassing aan de mal, hoe klein ook, brengt al snel hoge kosten met zich mee. Daarom wordt het definitieve ontwerp aan uitgebreide testen onderworpen middels simulatiesoftware FEM (Finite Element Method) en spuitgiet simulatie software. Met de FEM software wordt de sterkte-eigenschappen berekend. En zoals de naam al doet vermoeden wordt met de spuitgiet simulatiesoftware het spuitgietproces gesimuleerd. Denk hierbij aan het krimpproces van het product en de benodigde inspuitpunten in de matrijs om het product goed te kunnen vullen.

2020-04-29 Contecline 6422_5_.png


Op deze afbeelding is te zien hoe het kunststof in de matrijs wordt gespoten. Het simulatieprogramma voorspelt hoe het kunststof zich zal gedragen tijdens het inspuiten en waar lucht ingesloten zal raken indien daar geen uitweg voor wordt aangebracht. Voor de spuitgietmatrijs wordt een zeer uitgebreid eisenpakket op tafel gelegd. Deze eisen hebben onder meer betrekking op de levensduur en betrouwbaarheid en proceszekerheid van de matrijs. Tevens wordt er gekeken naar de materiaal combinaties in de matrijs en koeling om een optimaal product en zyklustijd te kunnen realiseren.

Testen

Na levering van de matrijs wordt het definitieve product geproduceerd. In eerste instantie in een kleine oplage om testen mee te doen. Er worden onder meer testen gedaan met kortdurende druk, met langdurende druk en valtesten etc. Ons kwaliteitsmanagementsysteem is gecertificeerd volgens de internationale ISO 9001-norm. Zo dragen we zorg voor de hoge kwaliteit van onze producten waarop onze klanten over de hele wereld vertrouwen.

Schiphorst_nieuw_krat_testen3.jpg
Schiphorst_nieuw_krat_testen2.jpg
Schiphorst_nieuw_krat_testen4.jpg

Een kunststof ladingdrager laten ontwikkelen

Bent u op zoek naar een logistieke oplossing in kunststof? Informeer vrijblijvend bij onze productspecialisten naar de mogelijkheden of maak direct een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek. Wij bezoeken vrijblijvend uw locatie voor een passend maatwerk advies.