Logistiek dienstverlener DSV verzorgt al sinds 2005 de distributie van New Balance in EMEA. Onlangs nam DSV hiervoor een aangepast distributiecentrum in gebruik ter grootte van 60.000 m2. DSV heeft reeds haar sporen verdiend als de wereldwijde speler in de transportwereld en logistieke sector. Het is dan ook geen verrassing dat DSV met het aangepaste distributiecentrum in Venlo voorop loopt op het gebied van magazijnautomatisering. Het state-of-the-art shuttle systeem van KNAPP dat DSV voor deze voorziening in gebruik heeft genomen is voorzien van 241.000 unieke conveyorbakken van Schiphorst Transport- en Opslagtechniek B.V.
Bij een aangepast warehouse horen nieuwe processen. Innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van opslag, orderpicken en distributie worden op de voet gevolgd. Daarbij lijkt de meeste aandacht uit te gaan naar het geautomatiseerde warehousesysteem; de shuttle, racklijnen en transportbanden.
Ook de keuze voor de juiste kunststof transportbak verdient hier de nodige aandacht. Maar liefst 241.000 conveyorbakken bevoorraden het DSV distributiecentrum. Een conveyorbak functioneert zowel als opslagbak, als transportbak en als orderpickbak en doorkruist tijdens het orderpickproces nagenoeg het gehele warehouse. Het spreekt voor zich dat de eigenschappen van de bakken optimaal afgestemd moeten zijn op elke fase binnen het grotendeels geautomatiseerde proces. Elke vorm van stagnatie kan het dagelijkse distributieproces flink verstoren, met alle gevolgen van dien.
Ruud Rongen, Senior Logistics Engineer bij DSV, bevestigt dat de keuze voor de juiste transportbak niet onderschat moet worden. “De keuze om met Schiphorst in contact te komen als leverancier voor de bakken is ontstaan bij Wehkamp. Het vernieuwde distributiecentrum van Wehkamp draait sinds 2015 succesvol met maatwerk bakken van Schiphorst, wat voor ons een waardevolle referentie is.”
Voor dit warehouse is in nauwe samenwerking met DSV een nieuwe conveyorbak ontwikkeld, waarbij de volgende highlights in acht zijn genomen:
DSV en Schiphorst kijken in tevredenheid terug op de samenwerking bij het omvangrijke project. Na de ontwerpfase volgden er twee testleveringen in 2020. Terwijl de installatie van het nieuwe warehouse systeem de afrondende fase inging, werden er vanaf maart 2021 wekelijks 9 vrachtwagens met elk ruim 1.000 conveyorbakken aangeleverd in het warehouse in Venlo. 227 vrachtwagens later was het nieuwe warehouse compleet gevuld en kon deze in gebruik worden genomen. “De onvermijdelijke uitdagingen die zo’n traject altijd met zich meebrengt zijn naar ieders tevredenheid en in een bijzonder prettige samenwerking tot een goed einde gebracht” aldus Ruud Rongen. De medewerkers bij DSV en Schiphorst kunnen met gepaste trots terugkijken op een drukke periode, waarbij met man en macht gewerkt is om het systeem met zijn 241.000 units in gebruik te nemen.
FACTS uitbreiding warehouse DSV